בעל תואר MA בנוירו-פסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה, ותואר MSc במוזיקה ומוח מאוניברסיטת Goldsmiths בלונדון . מרצה מזה 16 שנים באוניברסיטה הפתוחה, בקורסים בתחום הפסיכולוגיה והמוח.

מרצה ותיק (מעל 700 הרצאות) במסגרות כגון: קתדרות עירוניות, ארגונים עסקיים, פאבים, בתי ספר ודיור מוגן.

בין לקוחותי: "זמן אשכול" – סינמה סיטי, "מועדון תרבות" – מוזיאוני חיפה, "הקתדרה" – במוזיאון ארץ ישראל, THINK AND DRINK ו FUNZING – הרצאות בפאבים, מרכז הבמה- גני תקווה, קתדרה עירונית ראשל"צ, מכללת "השחר", קתדרה מרחבים-משגב, דורות-זבולון, מכללת עמק יזרעאל, מגדלי הים התיכון ועוד.

ניתן להזמין הרצאות בודדות, וליצור קורסים בהתאמה אישית- מתוך הנושאים המוצעים

הרצאות

הניסויים החשובים בתולדות הפסיכולוגיה

בסידרה בת 8 מפגשים נסקור את אבני-היסוד של הפסיכולוגיה המודרנית, באמצעות ניסויים ומחקרים אשר שינו לחלוטין את כל מה שאנו יודעים על מבנה הנפש, האישיות, פעולת השכל והרגש ועוד.

שנות חיינו הראשונות עיצוב הנפש – שנות החיים הראשונות הן החשובות ביותר בעיצוב האישיות והמוח האנושי. באמצעות מחקרים שנערכו על תינוקות וילדים נבין: כיצד הקשר בין האמא לילד משפיע על התפתחות האישיות, וכיצד משפיע חסך רגשי ? האם לימוד מוזיקה בילדות יכול לעזור לפתח את המוח? והאם אנו באמת מגיעים לעולם כ-"דף חלק"?

האדם והזולת- פסיכולוגיה חברתית : האמנם "ואהבת לרעך כמוך?" – נוכחות של אחרים בקרבתנו גורמת להתנהגות שלנו להשתנות באופן דרמטי, ולפעמים שינויים אלו הם לא צפויים : האם אדם יציית להוראות של אדם זר, אפילו אם הן גורמות לנזק לזולת? מה הסיכוי לקבל עזרה ברחוב הומה אדם? וכיצד סטריאוטיפ חברתי יכול להשפיע לרעה על היחס שלנו לאחר.

זיכרון, קשב וחשיבה – פסיכולוגיה קוגניטיבית : נסקור כמה מהניסויים אשר ממחישים את כוחו הרב של השכל האנושי , אך גם את המגבלות שלו והטעויות שהוא מבצע כגון "המצאת" זיכרונות שלא התרחשו, "עיוורון" לאירועים חשובים בסביבה וקבלת החלטות לא רציונלית.

אינטליגנציה: מיהו גאון? אילו סוגי אינטליגנציה נמדדים (ולא נמדדים) במבחני IQ מודרניים.? מהי ההיסטוריה של מדידת אינטליגנציה, וכיצד התפתחה תיאוריית השבחת הגזע האנושי מתוכה . האם אינטליגנציה ניתנת לשינוי בהתערבות חיצונית? ועד כמה היא מוכתבת גנטית ? . האם אנו הולכים ונהיים חכמים מדור לדור ?

אישיות: מהי אישיות? באיזה גיל היא מתעצבת ועד כמה היא יציבה לאורך החיים ובמצבים שונים? האם ניתן למדוד אותה ומהם מבחני האישיות הקיימים? נתוודע לתאוריה של פרויד על האישיות כ"שדה קרב" של דחפים ויצרים לא מודעים – מיניים ואגרסיביים , כמו גם לתאוריות אחרות המנסות להסביר את האישיות.

הפרעות נפשיות: מהי מחלת נפש? האם יש דרך אובייקטיבית לאבחן אותה? כיצד התייחסו להפרעות נפשיות בימי קדם וכיצד ניסו לרפא אותן? מדוע חלה בשנות ה- – 50 ירידה דרסטית בכמות המאושפזים במוסדות לחולי נפש? ומהי המהפכה הפסיכיאטרית? נסקור בהרחבה הפרעות כגון דכאון חרדה וסכיזופרניה.

מינקות ועד זיקנה – שינויים לאורך החיים : מחקרי אורך עוקבים אחרי קבוצה של אנשים מילדות דרך ההתבגרות ועד גיל הזהב. אילו תכונות בילדות ינבאו הצלחה ובריאות נפשית בגיל בוגר? האם האינטליגנציה שלנו היא קבועה או ניתנת לשינוי? עד כמה תאומים זהים נשארים זהים, גם אם נסיבות חייהם התפצלו?

על חיות ואנשים: בעלי חיים מהווים "מודל" להבנת התנהגות אנושית. קופים, חולדות ועכברים לימדו אותנו רבות על עיצוב התנהגות, כוחם של חיזוקים ועונשים, התמכרויות לסמים ושיקום מפגיעה מוחית. נספר על כמה מהניסויים החשובים הללו ונדון בשאלה המוסרית של ניסויים בבע"ח.

המוח – הוראות הפעלה

היכרות יסודית ומעמיקה עם המוח. מתא-העצב הבודד – הנוירון, ועד מבני המוח העיקריים. נכיר  את צורות התקשור המוחית – חשמלית וכימית, נסביר כיצד פועל המוח התקין- ומה קורה כאשר הוא משתבש, ואיך כל זה קשור לחיי היום יום שלנו : למידה וזיכרון, דחפים ויצרים, יחסים בין אישיים והתמכרויות.

היכרות עם מבנה המוח, ומרכיביו: נכיר את איזורי המוח העיקריים, נבין את ההבדלים בין צד ימין לצד שמאל, שכבות ההגנה על המוח, מערכת אספקת הדם למוח ומה קורה בעת שבץ  מוחי.  כיצד שונה המוח האנושי ביחס לחיות אחרות? ומהי "גמישות מוחית"?.

המוח החשמלי: מהו הנוירון (תא העצב)  כיצד הוא מייצר חשמל ומעביר מידע לסביבתו? מה קורה כאשר התקשורת החשמלית משתבשת: במקרה של טרשת נפוצה ואפילפסיה. האם יש דרך לשיפור תפקוד המוח באמצעות התערבות חשמלית? כיצד מטפלים באמצעות חשמל –בדיכאון והתמכרויות?

המוח הכימי והמהפכה הפסיכיאטרית: מהם הכימיקלים העיקריים במוח האנושי? אילו מחלות נפשיות וגופניות נגרמות בגלל חוסר-איזון בחומרים אלו? וכיצד עובדות התרופות הפסיכיאטריות המודרניות?

המוח החושי: האם באמת יש לנו רק 5 חושים? מהם החושים הנוספים? כיצד נוצרת "תחושת בטן" ומדוע לעיתים הציפיות מתעתעות בחושים שלנו? נסקור לעומק את חוש הראייה וחוש הכאב.

ממעמקי הנפש למעמקי המוח: נצלול אל עומק המוח ואל המערכת הלימבית  האחראית לדחפים והמוטיבציות האנושיות כגון רעב וצמא, תוקפנות ופחד, מיניות והתמכרות לסמים ועינוגים. כיצד מערכת זו קשורה לתורת הנפש של פרויד?

פגיעות מוחיות והמוח התקין: כיצד התגלו איזורי השפה, איזורי הזכרון ואיזורי האישיות – בעקבות פגיעות מוחיות והשינוי שחל באדם בעקבותיהן. כיצד מאבחנים פגיעה מוחית ומה הסיכוי לשקם פגיעה שכזו?

המוח החברתי: מהם החלקים המאפשרים תקשורת בין אישית? "קריאת מחשבות" של הזולת, עזרה הדדית ואמפתיה, ושיתוף פעולה בין קבוצות גדולות של אנשים. האם מוח של אדם אנטיסוציאלי (פסיכופת) שונה ממוח רגיל?

עתידו של המוח: נעקוב אחרי התפתחויות מדעיות וטכנולוגיות בפיתוח טיפולים חדשים למחלות נפשיות, שיפור תפקוד שכלי באמצעים חשמליים וכימיים, מניעת מחלת האלצהיימר וגולת הכותרת –  פיתוח של מודל ממוחשב – העתק מושלם של מוח אנושי, אשר יחקה אותו ואף יתעלה עליו בביצועיו .

המוח הוראות הפעלה – חלק ב'

סידרה המיועדת לבעלי רקע קודם בקורסים על המוח. קורס זה מאיר את המוח בזוויות שונות וחדשניות, וסוקר תחומים כגון: שבץ מוחי, שיטות מחקר חדשות בחקר המוח, פרקינסון ואלצהיימר וחידת התודעה.

המוח המתפתח:  כיצד מתפתח המוח של העובר בטרם הלידה? מהי סביבת הרחם שמאפשרת התפתחות אופטימלית? האם הסביבה ההורית בילדות משפיעה על התפתחות המוח? מה קורה למוח בגיל ההתבגרות?

היסטוריה של חקר המוח: חורים בגולגולות בנות 4000 שנה מעידים כי כבר בעת העתיקה, הבינו את הקשר בין ההתנהגות האנושית לבין המוח. נסקור את התפתחות התחום מניתוחי המוח הפרימיטיביים של ימי קדם, דרך התאוריות של היוונים וימי הביניים אודות הנפש, גילוי העקרונות החשמליים והכימיים של פעולת המוח במאה ה 18-19, וכלה בשיטות מודרניות כגון EEG , fMRI ו PET.

שיטות מחקר: מה ההבדל בין MRI  ל fMRI? והאם ניתן לקרוא מחשבות בעזרתם? כיצד ניסויים בבעלי חיים מקדמים את ההבנה אודות המוח האנושי? ומהי טכניקת האופטו-גנטיקה להפעלה מבוקרת של איזורי מוח ספציפיים?

שבץ מוחי- אבחון ושיקום: מהם הסוגים השונים של שבץ מוחי ומהם גורמי הסיכון להם? כיצד מטפלים בזמן אמת בדימום מוחי וחסימת כלי דם במוח, וכיצד משקמים יכולות שאבדו בעקבות שבץ?

חידת התודעה והמוח: האם אפשר למקם את התודעה\הכרה אנושית באיזורים מוחיים ספציפיים? מהם המצבים השונים של התודעה – החל מעוררות מלאה, דרך שינה וחלום, ועד מצב "צמח" וקומה. כיצד סמים פסיכדליים משנים את התודעה ?.

אלצהיימר ופרקינסון :  מה ידוע על הגורמים למחלת האלצהיימר ומה ניתן לעשות כדי למנוע או לעכב את הופעתה? כיצד פועלות התרופות המעכבות את המחלה? כיצד פרקינסון פוגע במערכת המוטורית וכיצד שתל תוך-מוחי מטפל בבעיה? כיצד עובד טיפול בפרקינסון באמצעות ריקוד?

חוש השמיעה: הוא הבסיס לקליטת צלילים מהסביבה, יכולות שפה ותקשורת ויכולות מוזיקליות. כיצד בנויה מערכת השמיעה? כיצד עובד שתל שבלולי – המאפשר לחרשים מלידה לשמוע? האם אפשר לפתח "ראייה מרחבית" על סמך צלילים? וכיצד צלילים ומוזיקה משפיעים על הרגשות

האונה המצחית: היא משתרעת על פני כחצי משטח קליפת המוח האנושי, ואחראית לתפקודים השכליים המורכבים ביותר כגון- קשב ולמידה, קבלת החלטות, ויסות רגשי, פתרון בעיות ותכנון העתיד. כיצד בודקים תפקוד אונה זו באמצעות מבחנים נוירו-פסיכולוגיים? ומהן ההשלכות של פגיעה בחלק זה?

מיתוס ואמת במוח האנושי: האם אנו משתמשים רק ב 10% מהמוח שלנו? האם מוח ימין ומוח שמאל ממלאים תפקידים שונים? האם הלב, ולא המוח, הוא משכן הרגשות? עד כמה שונה המוח הגברי מהמוח הנשי? והאם "בייבי מוצרט" יכול לשפר את התפקוד המוחי של תינוקות?

המוח וחיי היום-יום

בסדרה זו נסקור את תפקודי המוח בפעולות יום-יומיות כגון שימוש בשפה, חשיבה כמותית, קבלת החלטות, זכרון ולמידה, חשיבה יצירתית, אך גם במצבים פתולוגיים כגון התמכרות לסמים, מצבי לחץ ואובדן שפיות.

לחשוב במילים, לחשוב במספרים: פסגת ההישגים של השכל האנושי – תקשורת מילולית  ויכולת כמותית-מתימטית. מאיזה גיל יכולות אלו מופיעות? האם גם לבעלי חיים יכולות שפה ומתימטיקה? כיצד ניתן לשפר יכולת מתימטית בהתערבות חשמלית חיצונית? ומדוע למידת שפה מהווה הגנה בפני הזדקנות המוח?

מוזיקה, מוח ורגש: מדוע מוזיקה מעוררת בנו רגשות כה עזים? היכן במוח מתבצע עיבוד של צליל ומהם הכימיקלים המופרשים במוח בעת האזנה למוזיקה ובעת רגעי שיא מוזיקליים. האם מוח של מוזיקאי מקצועי שונה ממוח של אדם רגיל? כיצד משתמשים במוזיקה לשיפור זכרון, לשכנוע שיווקי ואף ברומנטיקה.

אינטליגנציה ויצירתיות במוח האנושי: מהן המערכות המוחיות המאפשרות חשיבה לוגית, שיטתית ,עמוקה ומסודרת, אך מאידך גם חשיבה ספונטנית, יצירתית ו"מחוץ לקופסה"? האם אפשר לאבחן אינטליגנציה לפי מבנה המוח, והאם ניתן לשפר אותה באמצעים חיצוניים?.

הזיכרון האנושי והמוח: מהם המחסנים השונים בזיכרון האנושי? כיצד גורמים לאכסון טוב יותר של החומר הנלמד? כיצד נוצר זיכרון חדש במוח, וכיצד מחלת האלצהיימר פוגעת בזיכרון. האם הזכרון האוטו-ביוגרפי הוא מהימן?

אבולוציה, המוח וההתנהגות האנושית: מיליוני שנים של חיים בסביבה של לקטים-ציידים עיצבה את המוח לשרידה אופטימלית בתנאים קשים. במה שונה מוח של אדם מודרני (הומו-סאפיינס) ממינים אחרים של אדם? וכיצד תכונות פסיכולוגיות-שכליות התפתחו כדי לקדם הישרדות?

סמים ממכרים והמוח: סמים הם חומרים כימיים הנקשרים אל קולטנים במוח ומשנים את ההתנהגות האנושית. מהן קטגוריות הסמים העיקריות? כיצד משפיעים הקוקאין, אקסטזי, הרואין ואלכוהול על התודעה ועל ההתנהגות? מהו מנגנון ההתמכרות המוחי, ואיך אפשר להשפיע עליו?

גמישות מוחית: כיצד המקצוע שלך משנה לך את המוח? מהי גמישות מוחית, באילו חלקי מוח היא זמינה, ועד איזה גיל? כיצד מוח של מוזיקאי, מתמטיקאי ונהג מונית שונים ממוח של אדם רגיל? מהי גמישות שלילית- ומדוע בדידות וחוסר-גרייה פוגעים באופן בלתי הפיך במוח?  

STRESS ובריאות: מערכת הדחק במוח מכינה את הגוף למצבים קצרי-מועד ואינטנסיביים של פעולה והפקת אנרגיה, אך בעת הפעלה כרונית, מערכת זו פוגעת בגוף וגורמת למחלות גופניות, נפשיות ואף מוחיות, נסביר את המנגנונים השונים המייצרים STRESS ונסביר הפרעות כגון חרדה ופוסט-טראומה.

נוירו-אתיקה- המוח בבית המשפט : מהם המצבים המוחיים המאפשרים להכריז על אדם כ "לא אחראי על מעשיו"?  האם מוחם של עבריינים סדרתיים שונה מזה של אדם רגיל?  האם מוות מוחי מספיק כדי להכריז על אדם כמת? ומהו הסטטוס החוקי והמוסרי של אמצעים כימיים וחשמליים לשיפור תפקוד המוח?

נושאים חדשים בחקר המוח ונפש האדם

מה חדש במדעי המוח 2022? : דרך 10 מחקרים פורצי דרך שפורסמו בכתבי-העת המקצועיים בשנתיים האחרונות, נסקור התפתחויות בשדה מדעי-המוח בתחומים כגון :  תקשורת עם אנשים במצב "צמח", טיפול באוטיזם, טיפול בדיכאון באמצעות סמים פסיכדליים, שיפור בריאות המוח בגיל השלישי, השפעת וירוס הקורונה על המוח, השפעת קנאביס על המוח ועוד.

פילוסופיה פוגשת את הפסיכולוגיה: מתי לראשונה בתולדות האנושות נעשה השימוש במושג "נפש"? מה חשבו הפילוסופים היוונים – אפלטון ואריסטו, על מבנה הנפש ועל מחלות נפשיות? כיצד הגדיר דקארט במאה ה 17 את הדואליזם – הנפרדות של הגוף והנפש ?  למי מיוחס הרעיון לפיו הנפש והמוח הם למעשה אותו דבר? ומתי לראשונה התנתקה הפסיכולוגיה מהורתה- הפילוסופיה, והפכה לתחום דעת עצמאי?

מוזיקה בחיי היום יום: מוזיקה נוכחת בכל מצב והקשר בחיי היום יום שלנו: כיצד מוזיקה יוצרת התנהגות פרו-חברתית בגן הילדים, כיצד היא משמשת לשכנוע והשפעה בעולם השיווק והפרסום, איך אפשר להשתמש במוזיקה כדי לרתום אנשים לפעולה בעתות שלום, וכיצד משתמשים בה ככלי נשק במלחמה פסיכולוגית? כיצד פס הקול מעצים את החוויה הקולנועית וכיצד משתמשים במוזיקה בטיפול רפואי?

"נגד כיוון השעון"– איך לשמור על המוח ואף לשפר את תפקודו, בגיל מבוגר? האם ירידה בקוגניציה היא בלתי נמנעת? באילו תחומים צפויה ירידה, יציבות או אולי שיפור? מה מאפיין "סופר מזדקנים" – אנשים שמוחם נשאר צעיר, חרף גילם המבוגר? בהרצאה ניתן טיפים מאת מומחים עולמיים לחקר הזדקנות המוח, על כיצד לשמור על מוח צלול, בריא, חד וסקרן בגיל השלישי.

האם מדעי ההתנהגות עדיין רלוונטיים? בשנות ה 30 של המאה הקודמת כבשה בסערה את העולם פסיכולוגיית ה- "ביהוויוריזם" אשר שמה במוקד את התנהגות האדם, ואת עיצוב ההתנהגות על ידי חיזוקים ועונשים -בידי הסביבה. מדוע שיטה זו היתה כה פופולארית? מה מעקרונותיה שרד את מבחן הזמן? כיצד פועל טיפול התנהגותי-קוגניטיבי (CBT) בן ימינו? וכיצד ניתן לטפל באמצעותו בהתמכרות, פוסט-טראומה ודכאון? כיצד עקרונות ביהוויוריסטים מוטמעים בטכנולוגיה מודרנית ובעולם הפרסום?

המוח ועולם העיצוב – נוירו-ארכיטקטורה: אדריכלים ומעצבים נעזרים בתובנות ממדעי המוח והפסיכולוגיה על מנת לעצב בניינים אטרקטיביים, סביבת עבודה המעודדת יצירתיות ,וחדרי מגורים המקדמים איכות חיים (WELLBEING ) . מהן התגליות ממדעי המוח ומדעי הפסיכולוגיה המסייעות בעיצוב ותכנון חללים? וכיצד ניתן "לעבוד על החושים" – כדי לעצב טוב יותר את הסביבה שלנו?

מוח ואומנות

מיני-סידרה בת 4 מפגשים העוסקת במפגש המופלא בין המוח לבין אומנויות כגון מוזיקה, מחול, ציור ותיאטרון. כיצד המוח חווה אומנות? אילו איזורים מופעלים בעת הנאה מוזיקלית או התפעמות מריקוד, כיצד נראה מוח של אומן בעת מעשה היצירה? וכיצד ניתן להשתמש באומנויות לצורך טיפול מוחי ונפשי?

מוזיקה, מוח ורגש: מדוע מוזיקה מעוררת בנו רגשות כה עזים? היכן במוח מתבצע עיבוד של צליל ומהם הכימיקלים המופרשים במוח בעת האזנה למוזיקה ובעת רגעי שיא מוזיקליים. האם מוח של מוזיקאי מקצועי שונה ממוח של אדם רגיל? כיצד משתמשים במוזיקה לשיפור זכרון, לשכנוע שיווקי ואף ברומנטיקה.

מוח של רקדנית: הריקוד מפעיל יותר איזורים במוח מכל אומנות אחרת. רקדן מקצועי הוא מכונת תנועה, רגש, תזמון וקצב. כיצד שונה מוחו של רקדן מקצועי ממוח "רגיל" וכיצד ריקוד מהווה כלי שיקומי בהפרעות נוירולוגיות כגון פרקינסון. מהו התפקיד האבולוציוני של ריקוד?

צלילים מרפאים –טיפול באמצעות מוזיקה: כיצד מאפשרת מוזיקה גישה אל "איים" של זיכרון אבוד בחולי אלצהיימר? איך גורמים מקצבים מוזיקליים לחולי פרקינסון ללכת בצורה יציבה ? כיצד מהווה מוזיקה מסלול עוקף שפה בילדים עם אוטיזם וכיצד משקמים יכולות שאבדו בעקבות ארוע מוחי באמצעות מוזיקה? האם ישנם צלילים או ז'אנרים מוזיקליים ספציפיים שיכולים לרפא.

נוירו-אסתטיקה – המוח במוזיאון: חוויות אומנותיות כצפייה במופע מחול, האזנה למוזיקה וצפייה בתמונה, מלוות בהפעלה נרחבת של אזורים שונים במוח. מהם אותם אזורים? מה מייחד אותם וכיצד הם פועלים? מהם העקרונות הגורמים ליצירת אומנות להיות מרתקת? והאם יש "איזור יופי" במוח?

חוקרת עתידים, ביולוגית ובעלת תואר שני במנהל עסקים. מרצה לארגונים וקהלים פרטיים בנושאי מדע, טכנולוגיות מתקדמות ועתידנות.

תקשורת מסכים הנו מיזם חברתי חינוכי, שמתמחה בהעברת סדנאות, הרצאות וליווי מקצועי ופרטני למערכת החינוך, לשוק העסקי והפרטי

נפתלי הילגר, מרצה, צלם גאוגרפי וחוקר תרבויות. צלם מערכת וכתב "מסע אחר".